Vervoer van goederen is een van de grootste industrieën ter wereld. Elke dag vervoeren auto’s, vrachtwagens, treinen, schepen, vliegtuigen en tal andere vervoersmiddelen goederen over de hele planeet van A naar B. Ons land is een transportland bij uitstek. Daarom zal je op een gemiddelde dag veel vrachtwagens tegenkomen in allerlei soorten en maten, ieder een stapel goederen vervoerend van de ene klant naar de andere of via een tussenstop in een distributiecentrum. Er zijn veel voordelen te ontdekken aan transport met vrachtwagens. Zo zijn ze via de weg snel op de plaats van bestemming en is het gebruik van vrachtwagens relatief laag in kosten. Veel transportbedrijven bieden de meest uiteenlopende services aan om jouw zorg om het juiste vervoer van je goederen zorgvuldig en adequaat over te nemen.

vrachtvervoerBescherming bij wet
Een bijkomend voordeel van vrachtvervoer is de bescherming die je geniet bij wet. In de Wet wegvervoer goederen is zeer specifiek vastgelegd aan welke eisen vrachtvervoer in ons land moet voldoen. Ook de rechten en plichten van zowel klant als transportbedrijf zijn hier duidelijk in vastgelegd. Hierbij is het goed om te weten wat er precies onder transport per vrachtwagen wordt verstaan volgens de Wet wegvervoer goederen. Zo worden alleen vrachtwagens meegeteld die een laadvermogen hebben van minstens 500 kilogram. Alle formaten daaronder gelden als lichter vervoer, zoals auto’s en bestelbussen. Een vrachtwagen kan daarnaast uitgebreid zijn met aanhanger of oplegger. Dit kan uitgebreide constructies van vrachtvervoer opleveren van verschillende grootte. Uiteraard geldt ook voor dergelijke combinaties een minimum laadvermogen van 500 kilogram.

Wat is een vervoerder en wat niet?
In de branche van transport per vrachtwagen is het goed om duidelijk te hebben met welk soort transportbedrijf je in zee gaat. Een eenvoudige vervoerder zal daadwerkelijk je goederen overnemen om ze van de ene locatie naar de andere te brengen. Een expediteur daarentegen zal slechts als tussenpersoon tussen jou en een transportbedrijf fungeren. Dit betekent dat je een indirect contact voert met het bedrijf dat jouw goederen daadwerkelijk transporteert. Dit kan zowel voordelen als nadelen opleveren. Sommige vervoersbedrijven besluiten om een ondervervoerder in te schakelen. Hiermee komen ze al gauw op het terrein van de expediteur terecht en is het voor jou als dienstafnemer lastig het onderscheid tussen beide te maken. Tot slot kan het zijn dat je niet alleen afhankelijk bent van vervoer van je goederen, maar ook van de distributie ervan en alles wat erbij komt kijken als etikettering, facturering en verpakken. Zogeheten phsyical distributors kunnen hierin veel voor je betekenen.

Kosten voor transport
De kosten voor vrachtvervoer liggen relatief laag in vergelijking met andere vormen van transport. Desondanks krijg je te maken met een aantal kostenposten waar je nog een vrij sterke invloed op hebt. Wat betreft de vrachtwagen zelf hangt het vooral af van het formaat ervan en de ruimte die je inneemt. Ook het aantal af te leggen kilometers is van belang. Daarnaast kan het zijn dat je gebruik wilt maken van spoedvervoer. Het kan per transportbedrijf afhangen wat hier meer de meerkosten van zijn.

Ingenomen laadruimte
Zoals gezegd hangen de kosten voor vrachtvervoer mede af van de door jou ingenomen laadruimte. Wanneer je een gehele vrachtwagen tot je beschikking hebt en deze speciaal voor jou rijdt, dan wordt dit Full Truckload genoemd (FTL). Wanneer je gebruik maakt van een vrachtwagen die meerdere ladingen combineert van verschillende klanten, dan neem je individueel gezien minder laadruimte in. Dit wordt Less Than Truckload (LTL) genoemd. Hoewel de vrachtwagen wel degelijk de rit op jouw lading afstemt, wordt dit gecombineerd met andere ladingen. Wanneer de wisselwerking omgekeerd plaatsvindt, dan wordt dit groepage genoemd. Een vrachtwagen kent dan vaste vertrektijden vanaf vaste locaties waarvan je gebruikt kunt maken. Je boekt jouw transport als het ware in, als een soort reservering. Groepage kan daarom relatief voordelig zijn, vooral wanneer je op onregelmatige basis goederen vervoert en niet afhankelijk bent van een vast dienstverband met een transportbedrijf.